Friday, September 24, 2010

mak mengejutkan aku....

sedang aku kusyuk chek bank statment... aku benti jap untuk menggeliat.. penat duduk.. n penat mate tengok nombor... mr.wong pulak sebok buat keje die kat dalam bilik komputer..

tibe-tibe....

aku dengar suare pempuan bagi salam... aku memang biase dengar jiran atas bagi salam... tapi kali nie.. bile aku dengar je suare sebut.. " angahhh...." aku pun toleh ke pintu..... MAKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! terdiam aku sejenak... x tau nak buat ape... aku masih dok diam di kerusi...

mak : mr.wong ade ke? mak saje datang nak tengok opis angah..
aku : ade kat dalam.. ( masih diam di kerusi)
mak : saje mak jalan2 nak jmpe mr.wong
aku : aaahh... rrr... (aku senyum kelat)
mak : bersepahnye ngah.. opis ke ape nie...

lalu aku ambek kunci da bukak gril... aku bwk mak jumpe mr.wong kat bilik komputer... mr.wong pun macam terkejut je... aku diam je la... mak aku sembang macam mr.wong tu kawan lame die... sape yg kenal mak aku.. tau la gaye mane mak aku sembang... mak nak bagi tau yang die kenal mr.wong dulu... selalu nampak mase mak keje kat pejabat pos dulu... xdela lame mane mak kat opis... dalam 3,4mint je... pas mak berpuas ati.. mak pun kua...

huhhhh......
lega.... tapi aku memang betul2 geram... marah pun ade jugak... time mr.wong ade lak mak nak mai... time aku dok sorang xmo lak datang... aku simpan je la... aku teruskan buat kerje aku... sambil2 tu mr.wong sambung lagi sembang tanye pasal mak n family aku... mr.wong kate, die baru ingat mak bile da jumpe mak... berat jugak mulut aku nak jawap soklan2 tu... malu pun ade... dalam ati aku... nape lak mak buat aku camnie... nasib aku sorang je staff kat situ... xde malu sangat... opis along kat menare TM tu xmo lak mak g melawat... tu yang susah keje dekat2 ngan umah...

mase keje klinik dulu xkesah sangat la... sebab mak datang nak jumpe dokter... bukan saje2 nak lawat... huhu... ape yang patut aku rase pun aku xtau... mak2... nasib la aku seorang yang sabar... sabar ke? hehe

mase mak dah balik tu... baru aku teringat... kejadian yang aku lalui tadi... sebijik macam cite dottie... episod mase mak dottie datang cari dottie kat opis.. pastu jmpe ngan en.amir... sembang kemain lagi... tergelak aku sesorang... hehe mak aku pulak kalau sekali pandang memang macam pelakon yang berlakon jadi mak dottie tu.. saiz badan... care pakai tudung sarong tu.. tambah pulak spek pun seakan same je... hehe... klaka betul la bile ingatkan balik... cume mak aku xde la macam mak dottie tu...

mase balik... kul 5 aku kua opis... aku jalan sepanjang kaki 5 kedai... slalunye aku x suke lalu ikut kaki 5.. tapi ntah kenape tah ari nie.. abis je lalu bawah kedai tu... nampak mak melambai2 kat aku.. panggil makan kueh tiaw goreng.. mak x abis... aku pun ape lagi abis kan la... aku ingat sampai umah baru aku kene sekolah ngan mak.. tapi kat kedai makan tu jugak mak dah ceramah kat aku...

mak : angah cube la kemaskan cket opis tu.. mak masuk terkejut tgk.. opis ke ape..

aku : bukan xmo kemas, angah dah penah kemas, mr.wong sepah kan balik..

mak : memang la, die boss... dah die bayar gaji.. suro kemaskan la... 

aku : klau kemas kang die x jmpe lak mnde yng die letak... 

mak : kemas cket2 je la.. bg nmpak tersusun..

aku : penah dah... tp makin bersepah.. mr.wong tu.. besepah mane pun.. die ingat die letak kat mane... klau mintak nombor fax dr cmpny pn.. die x pnah salin kt ketas pun.. die ingat tros... klau fail betahun2 suro die cari kejap je.. sebab die ingat die letak mane.. tu yang malas angah nak kemas... kang susah kan die pulak... 
  
(mak memang seorng yg suke kemas n bersih.. klau kat umah, hanna sepah kan mainan pun kene mara.. hehe ingat lagi mase mak datng umah sewa aku kat jitra... boleh pulak mak bebel kat aku.. umah anak dare ape nie.. penuh sawang.. mak ciap mintak penyapu n panjat kursi tolong buang sawang.. malu betul aku mase tu.. sory la ye kawan2) 

otw balik tu, aku tanye mak, mak tengok x episod dottie yg mak die datang opis tu... mak ckp mak tgk.. aku pun cakap cmtu la mak td.. angah xtau nak buat pape... mak kate, tgk aku td pun macam nak mara n x bg masuk je.. pastu.. kami pun gelak je sepanjang pejalanan pulang sampai ke rumah...

pade hakikat nye.. memang mr.wong orang nye camtu.. sejak dari aku praktikal lagi.. die yang uruskan cmpny tu sesorang dengan usia die skng dah 71.. so, bukan lah nak kate mr.wong nie terok... tapi die bagus la... sebab die dah lebih 30 thn bukak opis tu tanpa seorang staff pun...

aku nak upload pic opis aku.. tp tenet slow pulak.. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...