Saturday, March 1, 2014

Trip Bajet Thailand ~ Day 1

11/1/2014 (Sg.Petani ~ Hat Yai)

Jam 6.30 sudah terpacak di stesen KTM Sungai Petani kerana hanya perjalanan jauh seperti dari KL Sentral je boleh booking atau beli online untuk sampai ke Hat Yai. Untuk yang short distance macam perjalanan kami nie, hanya boleh beli tiket di kaunter sebelum bertolak. Ade tiket atau tak tu kena banyak-banyak la berdoa.


Train bertolak dari Sg.Petani jam 7.04 am, tiba di padang besar dalam pukul 9.00am untuk urusan passport dan proses memendekkan gerabak train. hanya 2 gerabak saja yang akan meneruskan perjalanan hingga ke Stesen Hat Yai. Sejam lebih jugak menanti. baru lah kami boleh meneruskan perjalanan. Actually, urusan imigresen Thailand untuk cop passport kite tu kejap je. 10minit da siap. tunggu train yang lambat.


Perjalanan di teruskan selama 40minit untuk sampai ke Hat Yai. tiba di Stesen Hat Yai jam 11.50 (waktu Malaysia). Ini bermaksud pada ketika itu waktu di Thailand baru pukul 10.50. Beza 1 jam dengan negara kita.

Tune Hotel menjadi tempat transit sebelum meneruskan perjalanan ke Krabi, Tune hotel adalah pilihan terakhir kami setelah fully book di Asian Hotel (konon nye nak hotel nie sebab dekat dengan Hat Yai center) . Kami tak mau sebarang hotel, terutama hotel yang bangunannya lama. Takut. hehe


selesa, bersih, luas, puas hati.

10minit jalan kaki dari Stesen Hat Yai. klau berlari 5mint da sampai kot. senang je nak cari. sebab kami dah study Map untuk Hat Yai Center. di sebab kan masih awal. dan berat kot kalau nak berjalan dengan bag. kami decided untuk chek in awal dengan hanya perlu membayar 120 baht (RM12).

Letak bag terus keluar cari tour untuk ke Krabi keesokan hari, 2 tempat je kami tanye, saje nk compare harga, sememangnya abi dah plan pun nak amek van kat tour mane. sambil jalan2 tu, kami singah 2,3  7eleven, nak carik Sim pack tourist. murah je (49baht @ RM4.90). jangan tertipu beli sim pack yg jual tepi kaki lima... kami hampir2 nak beli dengan harga 220baht. 



kami dapat transport paling murah. 350baht dari Hat Yai ke Aonang. Rata2 tour bile kami survey semua harga 500baht seorang. banyak bezanya tu... sila la pergi ke Inter Top Tour Team, owner nye muslim siam.. boleh ckp kelantan.. nasib abi pandai cakap kelantan, senang nak deal. untuk kami ke pergi ke floating market sebelah petangnya pun kami amek transport dari sini. 

sementara menunggu petang untuk ke floating market. kami abiskan mase ke Plaza Market & Kim Young Plaza (tempat shopping). naik tut-tut je(80baht utk dua org).abi kate kami kene tipu, actually kalau nak naik tut-tut pergi mana2 area Hat Yai center 20baht seorang je. sempat jugak kami singgah tempat wajib yang disenaraikan oleh abi, iaitu Swensen ice cream kat Lee Garden Plaza.

 menujuk Plaza Market
 Plaza Market
Swensens (murah dan sedap)

Jam 4.00pm, driver yang kami book kat inter top tour dah tunggu depan hotel. Untuk sampai ke Floating market mengambil masa dalam 25-30minit perjalanan.. (anggaran je la. tak brape nak ingat) abi sebok sembang ngan driver tu, so, aku pun sebok la pandang kiri kanan pemandangan. tau tau dah sampai je. Driver tu akan tunggu kami untuk hantar kami pulang semula. biasanya pelancong akan diberi masa 2-3jam. tapi kami tak sampai pun 2jam. siap shopping + makan sampai kekenyangan.

Floating market HatYai dijamin halal... semua yang penjual tu muslim... tapi makan yang jual kat area atas aku tak sure... rasenye halal je.. average harge makanan die 20baht.



 


tak sedap. tipah tertipu tgk blogger lain.

telor ikan goreng.. abi kate sedap.

udang nie sedap.. makan dengan kuah pedas die.. meletop.

isi ketam bakar... sedap jugak









 Pandan rose... RM1je satu jambak


Otw balik, kami minta driver turunkan kami di tempat massage yang ok. tak mau yang "special" n tukang urut pempuan muda. dekat saje dengan hotel kami. betul2 belakang Tune Hotel. Foot massage 250baht.

Malam, lepas maghrib je kami terus keluar, cuci mata di malam hari di center of Hat Yai. Kami pergi makan nasi lemak yang sedap diperkatakan, dan pulut manga. semuanye di sekitar Lee Garden Plaza. Takde jalan jauh sangat.. penah jalan balik hotel dan tidur, bersedia untuk hari seterusnya.


 nasi lemak area Lee Garden Plaza

 boleh tahan jugak harga die.. RM5 (ayam kecik je) tapi sedap


pulut mangga super sedpppppp depan Lee Garden Plaza. RM5 puas hati.

Next day -------> Krabi, Aonang.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...