Thursday, January 20, 2011

Selesai sudah

3 bulan Lepas...

pade mule nye... memang aku dah tak ingat pape pasal application yang aku buat last minutes untuk bekerja dengan perkeso... lebih kurang 3bulan lepas... bob bagi tahu aku malam 4hb oktober.. sedangkan tarikh tutup 6oktober.. pade mulenye.. memang malas aku nk apply last minutes nie.. sebab semua sijil mesti ade pengesahan.. nak pos lagi dah bape ari..

mak suruh jugak hantar.. malam tu jugak, aku suruh rara g print borang, keesokan nye pulak, mak pergi mintak cop kat pengerusi taman tempat aku duduk.. dan aku pulak pergi keje macam biase, untuk dapat kan cuti pada 6hb...

pagi2 lagi aku pergi kwsp.. lepas selesai urusan pendaftaran.. aku terus menuju ke menara perkeso untuk hantar borang tersebut. kalau nak pakai pos.. alamatmye, memeng tak sampai la pada tarikh tutup tu.. dan pada pemerhatian aku, ramai jugak yang hantar by hand pagi tu.. mesti kes macam aku kot.. tak dan nak pos.. hehehe


2 minggu lepas..



bunyi hon dari poslaju... hati aku dah berbunge2... mesti dari dodo.. sejak dua menjak nie.. poslaju klau datang mesti untuk aku.. tapi mase hari tu, aku dengar posman tu sebut name aku.. tapi xde pulak aku nmpak bungkusan pn.. sebab mak yang g amek.. aku perhatikan dari dalam rumah je.. bile mak masuk sambil pusing sampul surat tu.. terus nampak lambang perkeso... beria aku bukak... surat panggilan temuduga.


Sebelum temuduga..



kemain lagi aku beli paper hari2.. untuk tau pasal isu semase, bukak web perkeso, dok hafal carta organisasi, dua,tiga hari je poyo.. last2.. dok ngadap main game jugak.. hehe mak memang semangat, suro aku study, tapi aku wat bodoh je.. mak jugak pergi jumpe jiran depan umah aku untuk dapatkan pape risalah umtuk aku bace.. sebab makcik tu keje kat perkeso. sehari sebelum temuduga tu baru dapat bahan untuk di bace.. actually, ape yang ade dalam buku tu, sume ade kat web perkeso.. malam tu aku bace seimbas lalu je.. malas nak hafal, rase mcm nk g jwb final lak klau hafal.. mak pesan wat relax je nnt klau tak leh jawab.. so, aku pun amek ringan je la.. hehe.

Semalam..

ingat nk bangun kul 6, tapi, ntah macam mane tak sedar, kul 6.30 baru terjage bile along msg.. aku akan keluar ikut along g keje.. sebab klau aku naik bas, mesti tak sampai punye kul8.. ampang nie, jem.. tak tau cmne nak cakap la die punye jem... malam tu, aku dah tuka fikiran pakai baju wane biru, walaupundah tanye pendapat b n nurol.. mak wat pilihan kali ke2. hehe

baju pilihan ke2 mak yang aku pakai semalam.

sampai sane dalam kul 7.30.. aku  dok kat lua, ingat aku yang sampai awal.. bile naik atas, ramai yang da sampai.. tgh tunggu sambil pgn kertas, betul2 macam nak final. makin cuak aku, dengan fail tebal pulak tu.. bile dah boleh masuk, ade taklimat cket.. sebelum masuk interview, sume calon kene ambil ujian komputer.. 140 soalan dlm mase 20min.. yang pastinye, aku paling last skali abis... haha..

pintu masuk menara perkeso

duduk dalam dewan yang sejuk, nak beku aku tunggu, name akan dipanggil dan akan masuk interview secare bertiga... nasib dari awal lagi aku dah kenal orang yang nak masuk skali ngn aku, dua2 akak tu umo 24, sorg tu dah kawen, sorg lg, cikgu murid2 khas.. dan yang pasti kami ber3 mempunyai diploma yang same.. sementare tunggu giliran aku, kami bersembang satu meja.. ade jugak senior dip akaun dari polimas, tapi aku tak kenal pun, tibe2, ade lagi sorang yang aku memang betul2 penah nmpak, budak poli tahun ngan aku, memang cam sgt muke die, sebab die penah masuk pbsm jugak. name die intan.. klau aku tanye anis n nurol.. mesti dieorg kenal pnye.. ramai jugak yang datng dari kedah n ganu... dari 4000 yang apply, hanye 112 je yang dapat interview, dan kekosongan hanye la 4 disemenanjung,4 di sabah serawak, memang tipis la harapan, nak bersaing.. 30name akan dilistkan sebagai simpanan. aku pegang ngan kate2 mak je, wat relax, ade rezeki tak kemane.

pukul 9 baru stat 1st group, aku group yang ke7, satu group dalam 30-45minit.. sejam pun ade... memang macam ais da aku jadi dalam tu.. kami di tenangkan oleh encik azhar, ketua bahagian ape tah, aku pn lupe. byk sembang n bg tips, turn aku lepas lunch, 2.15


Dalam bilik temuduga..

aku diapit oleh kedua2 akak umo 24thn tu.. duduk bertentangan mate dengan aku wakil dari perkeso, sebelah kanan die pulak wakil dari kementerian sumber manusia, sebelah kiri wakil dari mane tah, aku lupe. so, penemuduga terdiri daripada 3org, iaitu, 2 lelaki melayu, dan sorng pmpuan india.

dimulakan dgn pngenalan diri, pendidikan, pnglman bkerja dan sedikit mengenai keluarga. lepas kami bertiga memperkenalkan diri... soalan mula diajukan oleh wanita india tu mengenai isu semase. aku blasah je.. hehe.. ade jugak la yang kami gelakkan... lepastu, soalan dr kementerian yg aku bengang skali, boleh pulak die tanye, sape name, akak urusetia kat lua tu... sorg pun tak leh jawab.. hehe pastu die tnye pasal aku jd jururawat dulu, dengan bg faktar yg sala.. aku, ape lagi.. blasah cukup2 la.. aku maen cakap je, mane g tatasusila n kesopanan aku pn aku tak tau, akak yang cikgu tu, klau bukak mulut, kemain skema lagi... hehehe..

beberape soalan dari wakil perkeso, tnye pasal faedah n skim yg ade, akak skema tu dapat pintas tuk aku bg jawapan, aku senyum je la, bile die tanye bape kos untuk pengendalian jenazah yang boleh dituntut, aku senyum je.. dua2 akak yang mgapit aku diam je, time tu la aku tunjuk power,.. bg tau amount yg boleh dituntun n penjelasan skali, hehehehe... nasib baik aku terbace kat buku kecik malam sebelum tito tu... kami dibenarkan keluar dari bilik tersebut pada jam 3.05.

klau nak cite sume ape yang terjadi dalam bilik tu, memang panjang... yang penting, hari semalam berlalu dengan tenang nye... aku tak yakin pun boleh dapat keje tu dengan persaingan yg byk camtu.. so, sebab tu, aku wat relax sembang macam biase je mase interview.. boleh jugak la aku buat dieorg tergelak dengan hujah aku.. hehehe..

pape pn, peristiwa semalam memang cukup seronok n njoy sangat.. tu la 1st time aku pergi interview... walaupun aku dah penah keje kat klinik n mr.wong.. takde pulak kene interview camtu.. hehe..

terima kasih sangat2 kat mak, berusaha untuk dapatkan risalah perkeso n doa untuk aku, tak lupe jugak, abi yang sentiase tak putus2 doa untuk aku tenang dalam bilik interview tu.. tak lupe jugak, pade kawan2 yang tau pasal interview nie dan mendoakan untuk aku... thanks a lot... :D



7 comments:

  1. hello.. hi! ok tersinggah sini jap after long googling pasal perkeso..

    so, u lulus tak temuduga tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. NO JAWAPAN. DIA DH DPT KOT.. TRUS LUPO UPDATE BLOG

      Delete
  2. hello.. hi! ok tersinggah sini jap after long googling pasal perkeso..

    so, u lulus tak temuduga tu?

    ReplyDelete
  3. Salam.... Maaf mencelah.. Saya dpt Tawaran SEBAGAI PEGAWAI EKSEKUTIf gred 19... Ok x jawatan ni? 12/1/2014 ni daftr kursus

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...