Wednesday, November 17, 2010

Selamat Hari Raye Sembelih

hehehe... title dipetik dari status "Firdaus Juga Edo" di fb...

ok, hari raye lagi....
kali nie raye korban pulak, so ape yang kene dikorbankan??? nak korban apenye... bangun pun lambat... hehehe pukul 9.30 kot baru aku bangun... on9, lawat fv.. pastu baru siap2 nak g cheras..

aku berdua je dengan mak, muni n gg ikut ayah beraye blah sane... dah la kene parking kete jauh.... disebabkan nak g umah mak ila, kene lalu sebelah masjid.. so, mak ajak tgk korban dulu...

kebetulan, mak ila n kak inda ade kat sane... mak ila buat korban untuk arwah suami die, lembu no.14 tgh disembelihkan mase aku sampai... cikros pun buat korban jugak, no.5 , x sempat aku snap lembu cik ros.. lembu cik ros paling canti, wane itam putih macam lembu newzealand. aku tgk pic kat hp abg wan je..

jumlah semua lembu yang disembelih kat kampung aku, 18 ekor dan 2 ekor lagi kambing.. bau kat masjid, harum semerbak... merate najis n darah... kecian pulak aku tgk... dalam kecian2 tu.. aku snap je gamba... mak pulak dah ajak balik da... hehe

ok la, malas nak bebel panjang... jom tgk gamba hari raye korban..
 mak sebok nak tgk... hehe
 selepas disiat kulit dihantar ke tmpat pemotongan
 melancarkan aktiviti penyembelihan dengan bantuan kanak2
 lembu no. 17 & 18 tgh menunggu giliran
 lembu no.16 sedang dinaikkan ke atas troli
 siap sedia di usung ke tempat penyembelihan

 lembu no.14 ~ mak ila punye
 masih kedengaran dengkuran nafas dihujung nyawa
 aku tak takut darah ok.... hahaha


tempat pemotongan ~ gambaran dari luar masjid

~ SEKIAN ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...